Prethodno poglavlje | Pocetna strana | Sledece poglavlje
3. POGONSKI
SISTEMI
U ovoj glavi razmotrićemo
pogonske sisteme robota. Prvo ćemo dati opšti pregled i
karakteristike ranijih i savremenih pogonskih sistema kao i pogled na njihov
budući razvoj.
3.1. STANJE I
PERSPEKTIVE RAZVOJA
U prethodnim delovima više
puta smo spominjali proste industrijske mani-pulatore kao preteću
industrijskih robota. Takvi manipulatori koji su opsluživali mašine
obično su imali pneumatski pogon. Zglobove manipulatora pokretali su
cilindri na bazi komprimovanog vazduha. Takav pogon omogućavao je pouzdan
i veoma brz rad uređaja. Bez obzira na te kvalitete pneumatski pogon se
vrlo retko sreće kod savremenih robota. Problem je u tome što se
takav pogon teško reguliše, odnosno teško je ostvariti kretanje
po zadatom zakonu. Ranije smo rekli da manipulatori za opsluživanje
mašina nisu ostvarivali neko zadato kretanje već su samo pomerali
hvataljku iz jedne tačke u drugu. Za zaustavljanje su korišćeni
mehanički graničnici pa se nije postavljao složeniji problem
regulacije. Pneumatski pogon pokrene zglob, a zglob se zaustavlja udarom u
graničnik. Ovaj vrlo prost način pogona nije mogao zadovoljiti sve
veće zahteve, pa se, bez obzira na usavršavanje, pneumatski pogon
izbacivao iz upotrebe u robotici. Ipak, treba reći da je u pos-lednje
vreme razvijen uspešan pneumatski servo-sistem koji bi mogao zadovoljiti
složene zahteve koji se postavljaju pred savremene robote.
Jedan od prvih, a još uvek jednako aktuelnih pogonskih sistema u robotici je hidraulični pogon. U cilindru se nalazi ulje pod pritiskom. Pritisak, posredstvom klipa, pokreće zglob robota. Regulacija kretanja ostvaruje se regulacijom pritiska u cilindru i protoka ulja kroz cilindar. Napajanje cilindra uljem i regulacija protoka vrši se pomoću uređaja koji se naziva servorazvodnik. Kako se u sklopu servorazvodnika nalazi i elektromotor koji pokreće klip razvodnika, to obično govorimo o elektrohidrauličnom pogonu.
Prednosti hidrauličnog pogona
su znatne. Pre svega, moguće je ostvariti visoke pritiske u cilindrima, pa
time i veoma velike sile u zglobovima robota. Dovoljno je setiti se
bagera-kašikara čija "ruka" se pokreće hidrauličnim
pogonom. Zahvaljujući toj mogućnosti postizanja velikih sila roboti
sa hidrauličnim pogonima nemaju reduktore što znatno
pojednostavljuje konstrukciju. Treba još reći da je hidraulični
pogon pojednako pogodan i za translatorna i za rotaciona pomeranja.
Najveće prednosti hidraulični pogon iskazuje u primeni kod teških robota. Ovi roboti, namenjeni manipulisanju sa većim teretima (od 100 kg pa i više), moraju ostvariti velike pogonske sile i momente u svojim zglobovima. Hidraulični pogon, za razliku od drugih, vrlo lako ostvaruje takve sile. Pored toga, robot nema reduktor, a nije potrebna ni kompenzacija statičkog opterećenja.
Uz sav opisani značaj koji poseduje hidraulični pogon, u poslednje vreme se uočava tendencija prelaska na električni pogon robota. Ranije je električni pogon korišćen za lake i srednje robote, a danas se i teški roboti sve više projektuju kao električni. Njihova široka upotreba posledica je najpre činjenice da je njihova regulacija relativno jednostavna, a zatim i nekih nedostataka hidrauličnih pogonskih sistema. Hidraulični pogon ima ograničenu maksimalnu brzinu klipa u cilindru, pa je otuda ograničena i brzina robota, a takođe uvek prisutan problem curenja ulja.
Uz konstataciju da se sve više koristi električni pogon robota treba ukazati i na niz problema koje takav pogon donosi. Današnji motori za jednosmernu struju još uvek imaju prilično velike brzine obrtanja (na primer 3000-4000 obrtaja u minuti), a ostvaruju relativno male pogonske momente (na primer do 20 Nm). Zato su neophodni reduktori koji će smanjiti brzinu i povećati momenat. Pre-nosni odnosi reduktora moraju nekada biti prilično veliki (i do 300 puta). Pošto je trenje u reduktoru uvek prisutno, gubi se dobar deo snage (kod dobrih reduktora do 15%), pa je to jedna od nepogodnosti ovakvog pogona. Sledeći problem je mesto postavljanja elektromotora. Da bi se postigla bolja statička uravnoteženost robota motori se Cesto postavljaju tako da su udaljeni od zglobova koje pokreću. Zato je potrebno projektovati mehanizam kojim će se pogon preneti od motora do zgloba. Takav mehanizam ne samo da usložnjava konstrukciju robota već donosi i neke druge probleme kao što je, na primer, problem elastičnih deformacija i oscilacija u prenosnom mehanizmu.
Poseban nedostatak elektromotora jednosmerne struje je postojanje komu-tatora sa četkicama. Kod takve komutacije javlja se varničenje, smanjuje se dozvoljena brzina obrtanja, a dopunska nepogodnost nastaje zbog trošenja četkica. Ovi problemi, međutim, rešavaju se razvojem motora bez četkica (engl. brushless motors) tj. motora sa elektronskom komutacijom.
Kod manjih robota sreću se
često i koračni elektro motori (engl. stepping motors), veoma pogodni
za povezivanje sa računarom. Međutim, budući da rade u otvorenoj
sprezi, još uvek nije razrešeno pitanje njihove potpune pouzdanosti u
smislu preciznog pozicioniranja pogotovo u radu sa većim teretima.
Ukažimo sada i na neke nove mogućnosti električnog pogona. Neke su već u potrebi, a neke su stvar blize ili dalje budućnosti. Kako je jedan od glavnih nedostataka elektromotora njihov mali pogonski momenat, a ovaj zavisi od magnetnog polja u motoru, to je usavršavanje usmereno ka razvoju snažnih stalnih magneta čije bi snažno polje omogućilo veći pogonski momenat. Tako se već uveliko proizvode motori sa samarijumom-kobalt magnetima koji su omogućili znatno povećanje pogonskog momenta pri istim dimenzijama motora. To je ipak samo kvantitativni napredak. Nešto kvalitativno novo predstavljaju takozvani motori za direktni pogon. Često se koristi engleski termin direkt drajv (direct drive). Ovi motori, zahvaljujući izuzetno snažnim magnetima i specifičnoj konstrukciji, ostvaruju izuzetno velike pogonske momente, pa više nema potrebe za reduktorom. Takvi motori postavljaju se direktno u zglobove i nema posebnog prenosnog mehanizma. Direkt drajv motori su još u eksperimentalnoj fazi ali se od njih u robotici dosta očekuje.
Još jedna novost u pogonu robota je upotreba motora za naizmeničnu struju. U robotici se pojavljuju tek od skora prvenstveno zbog toga što je regulacija ovih motora, a to znači i upravljanje robotom složenije.
Sada ćemo progovoriti par reči o nekim idejama koje predstavljaju dalju budućnost u oblasti pogona robota. Već smo ranije, govoreći o razvoju robota, uočili da je jedan od osnovnih pravaca njihovog daljeg usavršavanja težnja ka sve većoj univerzalnosti u smislu mogućnosti kretanja. Cilj u dalekoj perspektivi je postizanje pokretljivosti koja bi bila ravna čovekovoj. Otuda sve veća sličnost robota sa čovekom, odnosno sa nekim delovima čovekovog tela (na primer ruka robota) ili pak sličnost sa životinjama (četvoronožne i šestonožne mašine). Zato je prirodna težnja da se dođe do pogonskog sistema koji bi nalikovao mišićima i stoga bio najprikladniji za ovakve konstrukcije.
Mišići čoveka i životinja sastoje se od mišićnih vlakana sposobnih za kontrakciju. Kontrakcijom mišića ostvaruju se sile koje pokreću telo. Ako bismo želeli da ostvarimo veštački pogon sa istim osobinama, odnosno veštački mišić, neophodno je prvo konstruisati jedan tanki izduženi mehanički element sposoban za kontrakciju, dakle veštačko mišićno vlakno. Takvi elementi slagali bi se u snopove i na taj način formirah mišiće.
Ovde možemo povući paralelu između veštačke inteligencije i veštačkog kretanja. Veštačka inteligencija podrazumeva niz metoda kojima se formiraju računarski programi koji su sposobni za određene inteligentne postupke. U pitanju je, na primer, mogućnost učenja, sticanja iskustva i na bazi toga donošenja logičnih i inteligentnih odluka. Zatim, tu su metode prepoznavanja oblika, analize i sinteze govora, itd. Da bi se realizovali svi ovi algoritmi, neophodno je raspolagati digitalnim računarom i on, zajedno sa svim programima, formira elektronski mozak. Osnovni sastavni deo ovakvog mozga je tranzistor, odnosno u novije vreme kompletna složena tranzistorska kola integrisana u minijaturne čipove. Vratimo se sada veštačkom kretanju. Da bi postigli kretanje koje verno odgovara kretanju čoveka ili životinje opet je neophodno raspolagati jednim osnovnim elementom. To bi se moglo nazvati mehaničkim ekvivalentnom tranzistora i u stvari je veštačko mišićno vlakno. Kako smo rekli, to je mehanički element sposoban za kontrakciju. Integri-sanom elektronskom kolu odgovarao bi snop vlakana, dakle mišić. Ova analogija je i strukturna i funkcionalna. Naime, oba ova sklopa sastoje se od osnovnih elemenata koji deluju kao jedna funkcionalna celina.
Danas se na više mesta
vrše istraživanja radi razvoja veštačkog mišića.
Poznato je, na primer, da je bilo pokušaja da se on realizuje na bazi
komprimovanog vazduha. Ipak, možemo reći da do sada nije nađeno
pravo rešenje za konstrukciju veštačkog mišića. Tako,
ovaj pogon robota ostaje kao ideja koja će se realizovati tek u bližoj
ili daljoj
Sl. 3.1. Shema lanaca i shema
dejstva pogona
budućnosti. No, u svakom slučaju, razvoj takvog pogona doprineće daljem povećanju univerzalnosti kretanja robota. U daljem tekstu ove glave razmotrićemo najvažnije tipove pogonskih sistema u robotici. To su: različite vrste elektromotora, hidraulični pogon i pneumatski pogon. Posebnu pažnju obratićemo na mesto postavljanja motora i na način prenosa pogonskog momenta. Konačno, razmotrićemo i mogućnost kompenzacije statičkog opterećenja. Najviše mesta daćemo elektromotorima jednosmerne struje i hidrauličnom pogonu pošto su to danas najčešći pogonski sistemi.
Pogonski motori robota deluju
većinom u zglobovima mehanizma izazivajući pome-ranja u zglobovima.
Tako, pokrećući zglobove motori pokreću ceo robot.
Na slici 3.1 shematski je prikazan lanac jednog robota i dej-stvo pogonskih
momenata označenih sa Pl,P2, ...,Pn. Kao
što se vidi, svaki motor pokreće jedan zglob. Međutim,
postoje sheme robota, na primer ASEA-shema, kod kojih je dejstvo
motora znatno složenije (vidi sliku 2.25).
3.2.
ELEKTROMOTORI JEDNOSMERNE STRUJE
Kao pogonske elemente u robotici često srećemo elektromotore jednosmerne struje sa stalnim magnetom. Objasnićemo princip rada ovih motora i izvesti matematički model. Ukazaćemo i na različite konstrukcije motora.
Prodiskutovaćemo kasnije
način postavljanja motora kod manipulacionih robota i način
prenošenja pogonskih momenata od motora od odgovarajućih zglobova.
3.2.1. Princip rada i
matematički model
Da bismo objasnili princip rada motora jednosmerne struje sa stalnim magnetom i izveli matematički model poslužićemo se pojednostavljenim modelom prikazanim na sl. 3.2a.
Posmatramo okvir kroz koji
protiče struja i, a koji se nalazi u magnetnom polju indukcije B. Na
delove okvira AB i CD deluju Lorencove sile
F=
i1B
(3.1)
gde je 1 dužina delova AB
odnosno BC. Ove dve sile izazivaju spreg sila momenta
(3.2)
Ovaj momenat izaziva obrtanje
okvira oko ose O'O". Vidimo da je proporcionalan struji kroz okvir. Da bi
se održao uvek isti smer struje u gornjem i donjem delu okvira, tj. da se
ne bi promenio kada deo BC dođe gore, koristi se komutator K. Provodnici C1
i C2 koji se naslanjaju na komutator nazivaju se četkice.
Sl. 3.2. Princip rada motora
jednosmerne struje
Opisano obrtanje okvira u
magnetnom polju izazvaće indukovanu elektromo-tornu silu u okviru.
Intenzitet elektromotorne sile biće:
(3.3)
a po smeru je takva da tezi
poništavanju struje zbog čega se i naziva kontraelektromotorna sila.
Iz izraza (3.3) vidimo da je kontraelektromotorna sila proporcionalna brzini
obrtanja . Sada možemo zamisliti više
međusobno spojenih okvira koji formiraju rotor motora. Stalni magnet sa
postoljem obrazuje stator motora. Ukupni momenat koji će izazvati obrtanje
rotora i dalje je proporcionalan struji kroz motor: M = Cmi . Cm je takozvana konstanta
momenta čija se vrednost za određeni motor uzima iz kataloga
proizvođača. Kontraelektromotorna sila je i dalje
proporcionalna brzini obrtanjatj.. Ce je takozvana
konstanta elektromotorne sile. Može se dokazati da su, u
slučaju izražavanja u SI sistemu, ove konstante brojno jednake.Pri
tome Cm je izraženo u jedinicama N/A, a Ce u jedinicama V/
.Posmatramo sada dinamičku ravnotežu rotora. Momentu M
suprotstavljaju se inercijalne sile rotora momentom gde je I
moment inercije rotora, a ugaono ubrzanje. Takođe,
suprotstavlja se moment viskoznog trenja MT = B,
gde je B koeficijent, a ugaona brzina rotora i konačno
suprotstavlja se momenat PM spoljašnjeg opterećenja na
osovini motora. Momenat PM nazivamo izlazni momenat motora.
Veličine I i B nalaze se u katalozima proizvođača motora.
Dinamička ravnoteža sada je data izrazom:
M=MI+MT+PM k
odakle sledi
(3.4)
Sada posmatrajmo električnu shemu motora prikazanu na slici 3.2 (b).Priključeni napon u savlađuje kontraelektromotornu silu e, elektrootpornu eR i kontraelektromotornu silu samoindukcije eL.
eR je elektrootporna
sila termičke otpornosti namotaja rotora i iznosi eR = Ri
gde je R otpornost, a i struja kroz namotaje. Kontraelektromotorna sila samoindukcije
je jednaka eL = Ldi/dt, gde je L induktivnost. Brojni podaci za
veličine R i L uzimaju se iz kataloga. Sada je ravnoteža kola
određena izrazom:
u = e + eL + eR
k
tj.
(3.5)
Izrazi (3.4) i (3.5) predstavljaju
matematički model motora. Ako je u pitanju motor koji pokreće j-ti
zglob robota, tada ovi izrazi dobijaju indeks j:
(3.6)
(3.7)
Ove relacije mogu se napisati i u
matričnoj kanonskoj formi:
(3.8)
gde je kolona
matrica stanja motora dimenzija 3×1:
(3.9)
a , i su matrice sistema:
(3.10)
sada možemo reći da
relacija (3.8) definiše matematički model motora koji pokreće
zglob. Pri korišćenju ovog modela
treba voditi računa da je ulazni napon je ograničen po apsolutnoj
vrednosti
(3.11)
Napon je
veličina koju možemo po želji menjati. Tako, napon predstavlja
upravljačku promenljivu i menjanjem napona upravljamo kretanjem robota.
Ako je induktivnost dovoljno mala () tada je
stanje motora određeno vektorom = i
jednačina (3.8) predstavlja matematički model drugog reda u kome su
matrice sistema.
Sl. 3.3. Različiti oblici
rotora i motora
Sl. 3.4. Motor bez četkicŕ
Ukažimo sada na neke različitosti u konstrukcijama postojećih motora. Prvo ćemo reći da se rotori sreću u dva osnovna oblika: cilindričnom i pločastom. Slika 3.3 prikazuje oblik rotora sa metodom komutacije, način postavljanja parova stalnih magneta i spoljašnji izgled motora. Očigledno je da pločasti rotor omogućava kraću ali širu formu motora.
Moguće je i zameniti uloge
rotora i statora. Tada se na rotoru nalaze parovi stalnih
magneta, a na statoru namotaji kroz koje protiće struja. Shema je
prikazana na slici 3.4. Očigledno, tada ne postoji komutator sa četkicama
pa se izmena smera struje u namotajima obezbeđuje posebnim elektronskim
sistemom. Zato govorimo o elektronskoj komutaciji i elektronskom komutatoru.
Ovakve motore bez četkica nazivamo često i engleskim terminom
brašles (brushless) motori. Elektronska komutacija omogućava motorima
znatno veće radne brzine, izbegnut je problem trošenja četkica,
kao i varničenja. Treba reći da ovakva komutacija nije jednostavna.
Učestanost promene smera struje mora biti usklađena sa brzinom
obrtanja motora.
3.2.2. Načini postavljanja
motora
U ovom delu razmotrićemo način i mesto postavljanja motora koji pokreću zglobove robota.
Analizu ćemo početi od
zglobova šake. Na slici 3.5 a prikazan je treći segment minimalne
konfiguracije i segmenti šake i jedan mogući način postavljanja
motora. Motori su postavljeni direktno u zglobovima koje pokreću. Na
slici, motori koji pokreću zglobove S4,S5,S6
označeni su M4,M5,M6. Ovaj način
omogućava jednostavnu konstrukciju, međutim, ima dosta nedostataka.
Šaka postaje glomazna i to sa jedne strane povećava opterećenje
robota, a sa druge strane smanjuje mogućnosti kretanja zglobova šake.
Sl. 3.5. Načini postavljanja
motora za pogon šake
Drugi način, koji je
češći, polazi od ideje da motore treba postavljati što
bliže osnovi robota jer se tako smanjuje statičko opterećenje.
Kada su u pitanju zglobovi šake i motori koji ih pokreću, jedan raspored
motora koji sledi ovu ideju prikazan je na slici 3.5(b). Motori su postavljeni
iza lakta i predstavljaju kontratežinu. Pogonski momenti se od motora
prenose osovinama do odgovarajućih zglobova.
Sl. 3.6. Načini postavljanja
motora za pokretanje minimalne konfiguracije
Analiziraćemo pogon zglobova
minimalne konfiguracije. Razmotrimo prvo zglobove S3 i S2
tj. lakat i rame robota (sl. 3.6.). Jedna od mogućnosti je smeštanje
motora uz same zglobove kao što je prikazano na slici 3.6(a). Ovakav
pristup pojednostavljuje konstrukciju prenosa pogonskog momenta od motora na
zglob. Primetimo da ovde svaki motor deluje između dva susedna segmenta. M3
pokreće zglob S3, i deluje između segmenata 2 i 3 tako
što stator vezujemo za segment 2, a rotor preko određenog prenosnog
mehanizma za segment 3. Slično važi za motor M2 koji
deluje između segmenta 1 i 2. Ovo je shematski prikazano na slici 3.7(a).
Razmotrićemo još jednu mogućnost. Motori M2 i M3
mogu se postaviti na mesta prikazana na slici 3.6(b). Za motor M2
koji pokreće rame S2 važi sve što je malopre
rečeno, ali pitanje motora M3 je složenije. Ovaj motor
pokreće lakat S3. Svojom osovinom rotora, preko prenosnog
mehanizma, motor je vezan za segment 3. Stator motora može se vezati na
dva različita načina. U prvom slučaju stator vezujemo za segment
2 i time dobijamo da motor M3 deluje između segmenata 2 i 3.
Ovaj slučaj je, dakle, po dejstvu motora ekvivalentan načinu
prikazanom i opisanom pod (a). Ovo je shematski prikazano na slici 3.7(b).
Sl. 3.7. Otvoreni i zatvoreni
lanci
U drugom slučaju stator motora M3 vezujemo za segment 1. Tada motor deluje između segmenata 1 i 3. Na ovaj način dobijamo vezu između segmenata koji nisu susedni (sl. 3.7c).
Ostalo je i da razmotrimo zglob S1 tj. obrtanje robota oko vertikalne ose. Taj zglob vezuje segment 1 sa podlogom i motor M1 se uvek vezuje između tih segmenata. Pri tome stator može biti učvršćen na segmentu 1 ili na podlozi.
Trebalo bi spomenuti i poseban
način pogona minimalne konfiguracije koji se javlja kod ASEA-sheme (vidi
sliku 2.25).
3.2.3. Prenos pogonskog momenta
Problem prenosa pogonskog momenta
od motora do zgloba je važno i dosta opširno pitanje. Naime, postoji
veliki broj različitih rešenja prenosnog mehanizma i nemoguće ih
je sve predstaviti. Zato ćemo se ovde zadržati na nekoliko primera
koji su relativno često korišćeni. Tako čitalac dobija
određenu predstavu o ovom problemu. Kao prvo uočavamo sledeće:
motori jednosmerne struje daju male momente i velike brzine obrtanja. Ove
pojmove malo i veliko treba shvatiti uslovno. Mislimo da su momenti mali u
odnosu na momente koji su potrebni za pokretanje robota, a brzine su velike u
odnosu na brzine kojima se obrću zglobovi robota pri nekom
uobičajenom kretanju. Zbog ovoga prenosni mehanizam uvek sadrži
reduktor koji u određenom odnosu povećava pogonski momenat (na primer
N puta) i u istom odnosu smenjuje brzinu obrtanja (takođe N puta). Ovaj
odnos naziva se prenosni odnos reduktora, ili stepen redukcije. Najjednostavnija
realizacija reduktora je u obliku para zupčanika (sl. 3.8) čiji su
poluprečnici u odnosu 1:N.
Sl. 3.8. Prenos pogonu preko
reduktora
Posmatrajmo zglob.
Ako je na izlazu motora momenat, ugao obrtanjai brzina obrtanja , tada
će moment u zglobu Pj, ugao u zglobu , i brzina biti:
(3.13)
(3.14)
(3.15)
gde je prenosni odnos reduktora.
U praksi, da bi se ostvario željeni prenosni odnos reduktora neophodno je redovno vezati nekoliko parova zupčanika i tako u nekoliko koraka ostvariti željenu redukciju. Naime, jasno je da se ne može praviti par zupčanika čiji bi poluprečnici bili u odnosu, na primer, 1:300. U slučaju više parova javlja se problem zazora. U svakom kontaktu dva tela, pa tako i zupčanika, javlja se prazan hod ili zazor, dakle malo pomeranje koje ne možemo kontrolisati. Otuda je poželjno izbegavati veći broj parova zupčanika da se zazor ne bi umnožavao. Jedan način da se ovaj problem reši je konstrukcija specijalnih vrsta reduktora koji uspevaju da ostvare velike prenosne odnose sa jednim ili bar sa malim brojem zupčastih parova. Od takvih konstrukcija u robotici se najčešće koriste tzv. harmonik drajv (harmonic drive) reduktori. Princip rada ovih reduktora objasnićemo koristeći sliku 3.9.
Osnovni funkcionalni delovi su
ulazna elipsa označena na slici sa (e), takozvani generator talasa (engleski:
wave generator) označen sa (g) i kućište (k). Između elipse
i generatora talasa nalazi se eliptični kuglični ležaj, pa je
tako omogućeno međusobno obrtanje ova dva elementa, a generator i
kućište su u zupčastoj vezi. Osovina motora
učvršćuje se za elipsu koja se onda obrće brzinom motora . Tako predstavlja
ulaznu brzinu reduktora. Kućište ćemo smatrati nepokretnim i
tada će zupci kućišta određivati obrtanje generatora.
Generator je od elastičnog materijala i obrće se stalno menjajući
pravac deformacije. Generator se vezuje za izlaznu osovinu reduktora. Ova
osovina pokreće zglob robota, pa njenu brzinu označavamo sa . Da bismo jasno prikazali odnos ulazne
brzine i izlaza
poslužićemo se prvo jednim pojednostavljenjem. Pretpostavićemo
da je broj zuba generatora za jedan manji od broja zuba kućišta. To
znači da, ako se ulazna elipsa obrne za pun krug, utiskujući pri tom
zube generatora u zube kućišta, generator će se pomeriti za
jedan zub unazad. Proizlazi da je obrtanje generatora znatno sporije. Ako se
posmatra uopšteno, generator će se obrnuti unazad za onoliko zuba koliko
ih ima manje nego na kućištu. Neka je to . Ugao
obrtanja je taka , gde je ugao
koji odgovara jednom zubu. Dakle, ako se ulazna osovina obrne za pun krug tj. onda će se izlazna osovina
obrnuti unatrag za q =. Prenosni odnos reduktora N =/q sada postoje:
(3.16)
Sl. 3.9. Harmonik drajv reduktor
U ovom odnosu smanjuje se izlazna brzina i povećava izlazni moment.
Treba još reći da se harmonik drajv reduktori odlikuju jako malim zazorom ali se s druge strane mora voditi računa o uvijanju reduktora pri prenosu većih opterećenja.
Do sada smo smatrali da se
pogonski momenat povećava u istom odnosu u kome se smanjuje brzina.
Međutim, zbog unutrašnjih trenja u reduktoru gubi se deo snage. To se
uzima u obzir tako što prenosni odnos brzine ostaje N, a prenosni odnos
momenta postaje , gde je takozvani
koeficijent korisnog dejstva reduktora, tj. odnos izlazne i ulazne snage. Sada
relacija (3.13) postaje:
(3.17)
Sl. 3.10. Jedan zglob robota
Sl. 3.11.
Laktasta shema manipulacionog robota
Koeficijent je uvek manji od jedinice jer je izlazna snaga manja od ulazne. Kod harmonik drajv reduktora koji se odlikuju visokim koeficijentom korisnog dejstva on može iznositi okvirno od 0,6 do 0,9.
Sada ćemo prikazati nekoliko primera prenosnih mehanizama za pogon manipulacionih robota. Slika 3.10 prikazuje spoljni izgled jednog zgloba i moguću shemu pogona toga zgloba. Reduktor direktno se nastavlja na motor tako da možemo govoriti o sklopu motor-reduktor. Stator ovog sklopa učvršćen je za segment "j-1", a rotor, preko izlazne osovine i para zupčanika, za segment "j". Ovde očigledno ne postoji neki složen prenosni mehanizam.
Na slici 3.11 prikazan je spo-ljašnji izgled jedne minimalne konfiguracije robota laktaste sheme.
Na slici 3.12 prikazana je shema pogona zgloba S1 koji predstavlja obrtanje celog robota oko vertikalne ose. Stator je učvršćen za postolje, a rotor, preko osovine i para zupčanika, obrće segment 1, a time i ceo robot.
Na slici 3.13 prikazana je shema
pogona ramena S2. Sklop motor- reduktor (M2 — R2)
preko zupčastog para pokreće zglob. Stator je vezan za segment 2, a
rotor preko zupčanika za segment 1.
Sl. 3.12. Shema pogona zgloba S1
Sl. 3.13. Shema pogona
ramenog zgloba
Na slici 3.14 prikazane su dve
moguće realizacije prenosa pogona na zglob lakta S3. U
slučaju (a) motor M3 i reduktor R3 vezani su u
jedinstven sklop. Stator je učvršćen za segment 2. Rotor
pokreće par zupčanika, a zatim se pogon prenosi preko prenosnog lanca
do segmenta 3. U ovoj varijanti i motor i reduktor smešteni su blizu
osnove robota čime je smanjeno opterećenje. Mana ovog prenosa je
što se svaki zazor lanca ili njegovo elastično istezanje pokazuje direktno
kao greška u pomeranju segmenta 3. Ovo posebno treba imati u vidu ako se
zna da u ovom slučaju lanac prenosi veliku silu jer se radi o pogonu iza
reduktora. Slučaj (b) ispravlja ovu manu. Prvo uočavamo da su motor i
reduktor sada razdvojeni. Pogonski momenat motora M3 prenosi se
osovinom do zgloba lakta, gde preko para zupčanika ulazi u reduktor R3.
Izlazna osovina reduktora vezuje se i pokreće segment 3. Ovde
primećujemo da prikazana dugačka osovina prenosi mali momenat jer se
radi o momentu motora pre reduktora. Eventualna greška usled zazora i
elastičnog uvijanja osovine posredstvom reduktora smanjuje se N puta.
Tako, ovakav prenos omogućava manje greške koje bi bile posledica
zazora ili elastičnih deformacija. S druge strane, u ovom slučaju smo
reduktor udaljili od osnove robota i time povećali
opterećenje. Ovde nismo imali kao cilj diskusiju o prednosti
jedne ili druge varijante prenosa već su nam obe varijante služile
samo kao ilustracija različitih mogućnosti.
Sl. 3.14. Dve mogućnosti za
prenos pogona zgloba lakta
Sl. 3.15. Pogon translatornog
zgloba
Sledeći primer odnosi se na
pogon translatornog zgloba. Slika 3.15 predstavlja jednu mogućnost za
pokretanje translatornog zgloba. Stator motora ućvršćen je za
segment "j-1", a rotor preko osovine, jednog zupčanika i zubaca
na segmentu "j", pokreće segment "j". Drugi čest
način pokretanja translatornih zglobova je pomoću zavojnih vretena.
3.3. MOTORI
NAIZMENIČNE STRUJE
Motori za naizmeničnu struju
u robotici se još uvek sreću rede nego motori za jednosmernu struju,
bez obzira na njihove veoma dobre pogonske karakteristike i jednostavnu
konstrukciju. Glavni problem leži u složenosti regulacije ovih
motora. Međutim, razvojem elektronike i postupaka regulacije servo-motori
za naizmeničnu struju koriste se sve više. Objasnimo princip rada
asinhronog (indukcionog) i sinhronog motora.
Sl. 3.16. Kavezni rotor (a) i
motor sa rotorom oblika šolje (b)
Asinhroni motor za naizmeničnu
struju sastoji se od rotora i statora. Na statoru se nalaze namotaji koji se
priključuju na izvor naizmenične struje. Rotor motora je kratko
spojen, dakle, nema komutatora i četkica. Rotor motora može biti
motan (sa željenim brojem faza) ili, što je češće,
može biti kaveznog tipa. Kavezni rotor (sl. 3.16a) sastoji se od
šipki koje su na krajevima povezane provodnim prstenovima. Konačno,
rotor može biti oblika šolje (sl. 3.16b) što omogućava
smanjenu masu i inerciju zato što gvozdeno jezgro više nije u sastavu
rotora.
Sl. 3.17. Obrtno magnetno polje -
shema trofaznog statora (a) vezanog u zvezdu (b)
Objasnimo prvo takozvano obrtno
magnetno polje koje je ključni efekat za rad indukcionog motora. Ako
stator sa trofaznim namotajima (sl. 3.17) priključimo na izvor trofazne
naizmenične struje (fazna razlika 2/3), u unutrašnjoj
će se obrazovati tzv. obrtno magnetno polje. Možemo ga predstaviti
vektorom konstantnog intenziteta koji se obrće ugaonom brzinom = 2, gde je frekvenca struje. Ovu brzinu zovemo
sinhrona brzina. Obrtno polje možemo postići i dvofaznim sistemom
(fazna razlika /2) ako se polovi postave kao što je
prikazano na slici 3.18.
Sl. 3.18. Obrtno magnetno polje -
shema dvofaznog statora
Sl. 3.19. Monofazni stator i
magnetno polje
U slučaju monofaznog napajanja statora (sl. 3.19) dobija se pulsirajuće magnetno polje stalnog pravca (AB na slici). Ovakvo polje, koje nije obrtno, može se posmat-rati kao superpozicija dva obrtna polja koja se obrću u različitim smerovima, a intenziteti su im jednaki polovini amplitude pulsirajućeg polja. Ova obrtna magnetna polja nazivaju se direktno i inverzno polje. Stvar je slobodnog izbora koje će se polje smatrati direktnim.
Zamislimo sada kratkospojeni rotor na koji deluje obrtno magnetno polje. Polje će tada presecati kolo rotora i u provodnicima rotora indukovaće se struja, a za tim Lorencova sila koja će pokrenuti rotor u smeru obrtanja polja. Pri obrtanju rotora njegova brzinabiće manja od brzine obrtanja magnetnog polja(tj. od sinhrone brzine). Ova razlika naziva se brzina klizanja, a često se izražava relativnoi naziva klizanje.
Struja u rotoru izazvaće
svoje magnetno polje. Može se pokazati da će se polje rotora, bez
obzira na klizanje rotora, obrtati sinhronom brzinom. Tako, sabiranjem polja
statora i rotora formira se rezultujuće polje koje se obrće sinhronom
brzinom. Kako ovo polje seče kolo rotora (zbog klizanja) održava se
indukcija u rotoru. Dejstvom rezultantnog polja na rotor sa strujom (Lorencove
sile) pojavljuje se obrtni moment na osovini rotora. Očigledno, moment
postoji sve dok postoji klizanje. Ako bi se rotor obrtao sinhronom brzinom,
prestala bi indukcija i rotoru, a time nestao i momenat. Ukupno, možemo
reći da obrtno magnetno polje "vuče" rotor i on se
obrće u smeru obrtanja polja. U slučaju monofaznog motora kod koga
postoji direktno i inverzno obrtno polje, rotor može pratiti bilo koje od
njih. Zato se koristi posebno pokretačko kolo tj. dopunski namotaji koji
povuku rotor u željenom smeru. Nakon postizanja određene brzine
centrifugalni prekidač isključuje pokretačko kolo.
Karakteristika svih indukcionih motora je njihova težnja da se obrću
konstantnom brzinom. Ukoliko se želi ostvariti promenljiva brzina, kao
što je slučaj kod primene u robotici, to se postiže menjanjem
napona i frekvence napajanja motora. Sinhroni motor za naizmeničnu struju
ima trofazne namotaje na statoru dok je rotor ili u obliku stalnog magneta ili
u obliku namotaja napajanih jednosmernom strujom. U savremenim servosistemima
se, po pravilu, sreću motori sa stalnim magnetima. Shema motora prikazana
je na slici 3.4. Dakle, konstrukcija je shematski slična konstrukciji motora
jednosmerne struje sa elektronskom komutacijom. Suštinska razlika je u
tome što se statorski namotaji ne napajaju elektronski komutiranom
jednosmernom strujom, već trofaznom naizmeničnom strujom. Stator sa
trofaznom strujom stvara u motoru obrtno magnetno polje sinhrone brzine . Ovo polje deluje na polove stalnog
magneta stvarajući momenat oko osovine motora. Rotor će se obrtati
istom brzinom kao i polje ali će zaostajati za određeni
ugao koji je utoliko veći ukoliko
je veće opterećenje na osovini motora.
Regulacija brzine ovih motora
ostvaruje se promenom frekvence napajanja statora čime se menja sinhrona
brzina. Ovi motori su relativno skoro ušli u širu primenu kod
robotskih sistema. Razlog leži u složenosti regulacije ovog pogona.
Međutim, savremena elektronika omogućava uspešnu regulaciju ovih
motora i to u veoma širokom opsegu (od brzine O do nekoliko hiljada
obrtaja u minuti). Budući da sinhroni motori imaju veoma dobre pogonske
karakteristike (stalan momenat u širokom opsegu brzina) njihova primena u
robotici doživljava nagli rast.
3.4. KORAČNI
MOTORI
Jedna veoma specifična vrsta elektromotora
su takozvani koračni motori (engleski stepper motors, stepping motors).
Naziv dolazi otuda što se oni kreću u vidu niza diskretnih uglova
pomeraja-koraka. Kako se brojem ovih koraka može upravljati, to na taj
način ostvarujemo i upravljanje položajem i nije potrebna povratna
sprega. Zato kažemo da se ovi motori koriste u otvorenoj sprezi. S obzirom
na to da se upravlja diskretnim pomeranjima, ovi motori su veoma pogodni za
sprezanje sa upravljačkim računarom. Obično se koriste kod
robota manjih nosivosti.
Sl. 3.20 Dve vrste koračnih
motora
Objasnimo princip rada ovih motora
na primeru prikazanom na slici 3.20a. Kada se kroz namotaje AA' propusti
struja, tada kraj A postane južni pol elektromagneta. Rotor sa stalnim
magnetom će se tada postaviti tako da mu severni pol (N) bude naspram
tačke A. Ako se sada struja propusti kroz namotaje BB', a ostavi se da
teče kroz AA', tada će A i B biti južni polovi. Rotor će se
sada obrnuti za 45° i postaviti tako da severni pol bude između A i B.
Sada se isključuje struja u namotajima AA', pa će se rotor obrnuti
još za 45° da bi severni pol bio naspram tačke B. Ovakav postupak se
nastavlja dok rotor ne obrne pun krug. Tako dobi-jamo obrtanje rotora sa
konačnim korakom koji iznosi 45°. Korak se može smanjiti
povećavanjem broja polova na statoru. Jedan drugačiji tip
koračnog motora prikazan je na slici 3.20b. Prikazani motor ima korak od
30°, a korak se može smanjiti povećanjem broja polova. Kod
koračnih motora digitalni izlaz iz upravljačke jedinice (signali
napona ±5V) treba dovesti na prekidačku shemu koja će obezbediti
proticanje struje iz izvora napajanja kroz određenje namotaje.
3.5.
ELEKTROHIDRAULIČNI POGON
U prethodnim odeljcima videli smo
da se kod robota pokretanih elektromotorima, a namenjenih za rad sa većim
teretima javljaju određeni problemi. Potrebni su reduktori sa velikim prenosnim
odnosima i mora se voditi računa o uvijanju reduktora kao i o
elastičnoj deformaciji prenosnog mehanizma. Hidraulični pogoni
prikladni su za ovakve namene jer se opisani problemi u njihovom slučaju
ne javljaju. To je otuda Sto hidraulični pogoni mogu ostvariti veoma
velike sile i momente, pa reduktori nisu potrebni ni za najveća
opterećenja. Pogoni se tako i postavljaju da nije potreban složen
prenosni mehanizam. U ovom odeljku opisaćemo princip rada i
matematički model hidrauličnih motora i način njihovog
postavljanja kod robotskih sistema.
3.5.1. Komponente i princip rada
Elektrohidraulički pogonski
sistem sastoji se, u principu, od hidrauličkog cilindra sa klipom i
servorazvodnika sa magnetnim motorom.
Sl. 3.21. Hidraulički
cilindar
prikladni su za ovakve namene jer
se opisani problemi u njihovom slučaju ne javljaju. To je otuda Sto
hidraulični pogoni mogu ostvariti veoma velike sile i momente, pa
reduktori nisu potrebni ni za najveća opterećenja. Pogoni se tako i
postavljaju da nije potreban složen prenosni mehanizam. U ovom odeljku
opisaćemo princip rada i matematički model hidrauličnih motora i
način njihovog postavljanja kod robotskih sistema.
Cilindar sa klipom prikazan je na slici 3.21. Napajanje se vrši hidrauličkim uljem veoma male stišljivosti. Ako se ulje pod pritiskom dovodi na ulaz C1 tada će se klip pome-rati udesno. Zapremina V1 će se povećavati, a V2 smanjivati. Kroz izlaz C2 oticaće ulje iz cilindra. Ukoliko želimo da ostvarimo kretanje ulevo, promenićemo smer protoka ulja. C2 postaje ulaz, a C1 izlaz. Protok i razlika pritisaka određuju ne samo smer već i brzinu kretanja klipa. Klip dalje vezujemo za određene spoljašnje mehanizme koje želimo pokrenuti i koje nazivamo spoljašnjim opterećenjem (na primer zglob robota).
Na istom principu moguće je ostvariti i obrtno kretanje (sl. 3.22). Umesto klipa postoji rotor sa krilima. Tako, ostvarujući pritisak na krilo rotora, dobijamo obrtno kretanje. Shema na slici 3.22 omogućava obrtanje za ugao od približno 360°. Drugačije konstrukcije, međutim, omogućavaju konti-nualno obrtanje bez ograničenja.
Servorazvodnik se sastoji od razvodnika i
magnetnog motora sa opružnom povratnom spregom. Objasnimo prvo
konstrukciju i način rada motora. Na prednjoj i leđnoj strani (sl.
3.23.) postavljena su uspravno dva pločasta stalna magneta.
Ovim se postiže da cela gornja ploča
bude severni pol (N), a donja južni pol (S). U prorezima A i B javiće
se sada jako magnetno polje. U unutrašnjost konstrukcije smešta se
kotva sa namotajima. Presek K- K označen na slici 3.23. prikazan je na
slici 3.24.
Sl. 3.23. Konstrukcija
magnetnog motora
Sl. 3.24. Princip rada
magnetnog motora
Ako se kroz namotaje pusti struja
smera prikazanog na sl. 3.24a, na kraju A će se indukovati severni, a na
kraju B južni pol. Usled toga kotva će se obrnuti ulevo. Ako se
smerovi struja promene (sl. 3.24b), kotva će se obrnuti udesno. Zajedno sa
kotvom pomera se i leptir koji zatvara desni ili levi dovod ulja (D1,D2)
kao što je prikazano na slici 3.24. Pretpostavimo da je kroz namotaje
puštena struja i i da se kotva obrnula ulevo pomerajući leptir udesno
i time zatvarajući otvor D2 za protok ulja (sl. 3.25a). Sada
ulje kroz desnu liniju ostvaruje pritisak na desnu stranu klipa razvodnika i on
se pomera ulevo (pomeranje z). Desni glavni dovod ulja Pn2 je sad
zatvoren. Iz levog glavnog dovoda Pnl i kroz vod C1 ulje
protiče u cilindar. Klip cilindra pomera se udesno (pomeranje s), a ulje
otiče kroz cev C2 i povratni vod R. Pomeranjem klipa pomeraju
se i spoljašnji mehanizmi vezani za klip.
Sl. 3.25. Cilindar sa
servorazvodnikom
Pomeranjem razvodnika ulevo dolazi
do elastične deformacije opruge povratne sprege. Pri određenoj
veličini deformacije elastični momenat počeće da po-mera
leptir ulevo čime se delimično otvara dovod D2 .
Proticanje ulja kroz D2 smanjiće pritisak sa desne strane klipa
razvodnika no, on je još uvek veći od pritiska sa leve strane, pa
klip nastavlja kretanje ulevo. Pritisci se izjednačuju kada se
izjednače protoci kroz D1 i D2 tj. kad leptir bude
vertikalan a kotva motora horizontalna (sl. 3.25b). Klip razvodnika se
zaustavlja i u tom položaju (z) uspostavljena je ravnoteža momenta
motora i elastičnog momenta opruge. Tom položaju razvodnika odgovara
određeni protok iz glavnog dovoda Pnl kroz cilindar, a time i
određena brzina pomeranja klipa u cilindru. Kako moment motora zavisi od
struje i, to možemo reći da protok kroz cilindar (i kretanje klipa
z) zavisi od struje motora. Promenom struje promenićemo moment motora,
pomeriti razvodnik (tj. promeniti z) i tako promeniti protok kroz cilindar.
3.5.2. Matematički model
Pri izvođenju
matematičkog modela hidrauličnog pogonskog sistema uvešćemo
određena uprošćenja. Simetričan cilindar (sl. 3.26)
obezbeđuje da površine klipa sa obe strane budu jednake i
pojednostavljuje račun. Takođe, zanemariće se dinamika
servorazvodnika.
Sl. 3.26. Simetrični cilindar
Posmatrajmo dinamičku
ravnotežu klipa u cilindru. Neka su p1 i p2 pritisci
ulja sa jedne i druge strane klipa, a A slobodna površina klipa (jednaka
sa obe strane). Tada na klip deluje sila pritiska
(3.18)
gde je pd=p1-p2
razlika pritisaka (diferencijalni pritiska). Ovoj sili suprotstavlja se
inercijalna sila klipa , gde je m masa, w ubrzanje, a s
koordinata pomeranja klipa (sl. 3.26). Zatim se suprotstavlja sila viskoznog
trenja FT = B, gde je B koeficijent, a brzina.
Konačno, sili F se suprotstavlja sila FM spoljašnjeg
opterećenja. FM predstavlja izlaznu silu hidrauličnog
pogona. Dinamička ravnoteža data je izrazom
(3.19)
tj.
(3.20)
Sada ćemo posmatrati protok
ulja kroz cilindar i označićemo ga sa Q. Zapreminski protok
definišemo kao količnik protekle zapremine ulja i vremena. Za
cilindrične zapremine, ovaj količnik će postati proizvod površine
poprečnog preseka i brzine: A. Međutim, zbog
curenja i zbog sabijanja (kompresije) ulja, ovom protoku će se dodati
dopunski sabirci: cpd zbog curenja i zbog
kompresije.Objasnićemo ove izraze. Curenje ulja je posledica pritiska i
zato uvodimo koeficijent curenja (c) kao protok curenja za jedinični
pritisak. Curenje delimo na unutrašnje i spoljašnje. Unutrašnje
predstavlja prolaz ulja pored klipa, sa jedne strane na drugu, i dešava se
unutar cilindra. Spoljašnje curenje predstavlja prolaz ulja pored vodica u
spoljašnju sredinu (sl. 3.26). Tako je koeficijent , gde je cu
koeficijent unutrašnjeg, a cs spoljašnjeg curenja. Za
kompresiju ulja treba reći da je mala i da koeficijent stišljivosti
β zavisi od procenta vazduha u ulju. Sada za protok možemo napisati
(3.21)
V predstavlja ukupnu zapreminu tj.
V = V1 + V2 (što uključuje
cilindar, cevi, servorazvodnik).
Protok se, kako je već
rečeno, reguliše servorazvodnikom. Nelinearna statička karakteristika
servorazvodnika (protok u funkciji pritiska) ima oblik
(3.22)
gde z predstavlja pomeranje klipa
servorazvodnika, sgn (z) njegov znak (+ ili -), pn pritisak napajanja, w
gradijent povećanja površine sa pomeranjem klipa, ρ gustinu ulja
i D bezdimenzioni koeficijent. Ako je masa klipa razvodnika mala (dakle veliki
propusni opseg) tada možemo zanemariti njegovu dinamiku i pomeranje z
smatrati proporcionalnim struji magnetnogmotora tj:
(3.23)
gde je CM konstanta
momenta magnetnog motora, a γ elastični koeficijent momenta opruge.
Ovo se dobija na osnovu ravnoteže momenta motora i opruge: CMi
= γ z.
Tako smo došli do matematičkog modela elektrohidrauličnog pogona koji je definisan relacijom (3.20) - (3.23). Dobijeni model je nelinearan.
Linearizacija karakteristike
servorazvodnika (3.22) u okolini radne tačke T daje
(3.24)
a uz uslov simetrije dobija se
dalje
(3.25)
Sada relacija (3.20), (3.21),
(3.23), (3.25) određuju linearni oblik matematičkog modela. Model je
trećeg reda, a koordinate stanja su
(3.26)
Dobijeni linearni model može se
napisati i u kanonskom obliku
(3.27)
gde je dodat indeks "j" da
bi odredio zglob robota koji se posmatranim cilindrom pokreće. Matrice
sistema su:
k
; (3.28)
3.5.3. Način postavljanja
motora
U ovom odeljku razmotrićemo, pomoću nekoliko primera, način postavljanja hidrauličnih pogona za robot. Videli smo već da hidraulični motori mogu biti kon-struisani tako da kao izlaz daju ili translatorno ili obrtno kretanje. Kako zglobovi robota mogu biti translatorni ili obrtni, to izgleda logično da se translatorni motori, dakle cilindri, koriste za pogon translatornih zglobova, a rotacioni motori za pogon rotacionih zglobova. Međutim, hidraulični cilindri se često koriste za pogon i translatornih i rotacionih zglobova.
Razmotrimo prvo slučaj
rotacionih hidrauličnih motora. Oni se uglavnom postavljaju u zglobove
robota gde bez reduktora ostvaruju traženi pogonski mo-menat. To je
moguće zahvaljujući velikom izlaznom momentu i maloj brzini ovih
motora. Može se još reći da postoje i takozvani brzohodni
hidraulični motori koji se odlikuju velikom brzinom i manjim izlaznim
momentom. Kod takvih motora reduktor je neophodan, pa je njihova primena
unekoliko slična primeni elektromotora.Posmatrajmo zglob "j"
robota. Neka je u pitanju rotacioni zglob pokretan rotacionim hidrauličnim
motorom. Izlazni momenat motora (Pmj) je jednak pogonskom momentu u
zglobu (Pj) ukoliko je veza direktna. Tako je:
Ako je veza ostvarena preko para
zupčanika odnosa tada je:
Slično važi i za vezu
obrtanja motora (ugao ) i obrtanja zgloba (ugao ).
Ako je veza direktna tada je:
=
a ako postoji zupčasti par
tada je:
Sl. 3.27. Pogon translatornog
zgloba
Veća raznolikost je u slučaju primene hidrauličnih cilindara dakle motora koji proizvode translatorno kretanje. Prikazaćemo to sa nekoliko primera.
U prvom primeru (sl. 3. 27) posmatraćemo translatorni zglob S3 jednog zamišljenog robota. Sam zglob realizovan je u vidu jednog duguljastog segmenta (segment 3 na slici) koji se izvlači kroz odgovarajuće ležište postavljeno na segmentu 2. Hidraulični motor M3 direktno pokreće zglob tako što je cilindar vezan za segment 2, a klip za segment 3.
Očigledno da je ovde izlazna
sila klipa, u stvari, pogonska sila zgloba (), a pomeranje u zglobu jednako je
pomeranju klipa ().
Sl. 3.28. Dve mogućnosti
pogoni rotacionog zgloba
Sledeći primer predstavlja jedno rešenje pogona rotacionog zgloba. Neka je to neki zglob (sl. 3.28a). Cilindar se vezuje za segment "j-1" a klip za segment "j"na način prikazan na slici. Ovo je vrlo čest način postavljanja hidrauličnih cilindara. Karakteristično je da postoji nelinearna veza između kretanja klipa (pomeranje sj) i obrtanja zgloba (ugao qj )kao i između pogonske sile klipa (FMj) i odgovarajućeg momenta oko ose zgloba (Pj).
Druga mogućnost za pogon
rotacionog zgloba prikazana je na slici 3.28.(b). U pitanju je pogon preko
zupčaste letve. U ovom slučaju veza između kretanja klipa i
obrtanja zgloba je linearna. Primer je dat za slučaj pokretanja prvog
zgloba S1
3.6. PNEUMATSKI
POGON
Razmotrimo na kraju pneumatski
pogon robota. To je jedan od najstarijih načina pokretanja robota.
Pneumatski pogon zasniva se na pokretanju klipa u cilindru pomoću pritiska
komprimovanog vazduha. Dakle, način rada je unekoliko sličan
hidrauličnom pogonu ali uz bitnu napomenu - vazduh je, za razliku od ulja,
stišljiv. Još treba naglasiti da pneumatski pogon radi sa znatno
nižim pritiscima nego hidraulični.
Sl. 3.29. Cilindri jednosmernog i
dvosmernog dejstva
Danas se pneumatski pogon kod
robota sreće prilično retko. Glavni problem je u regulisanju
kretanja, odnosno u ostvarivanju željenog kretanja klipa (zadata promena
brzine). Zato se pneumatski pogon prvenstveno nalazi kod prostih industrijskih
manipulatora. U tim primenama klip u cilindru se pod pritiskom kreće od
jednog kraja do drugog po nekom nelinearnom zakonu na koji ne utičemo. To
je često dovoljno za prosto premeštanje radnih
predmeta.Objasnićemo ukratko ovakav rad pneumatskog cilindra, mada treba
reći da se u poslednje vreme razvijaju i uspešni pneumatski
servosistemi.Komprimovani vazduh se, po pravilu, dobija iz glavnog
fabričkog kompresora, odnosno rezervoara smeštenih u njegovoj
blizini. Fabrička razvodna mreža obezbeđuje komprimovani vazduh
na radnom mestu robota-manipulatora.Pneumatski cilindar može biti
jednosmernog i dvosmernog dejstva. Cilindar jednosmernog dejstva može
proizvoditi silu samo pri kretanju u jednom smeru (sl. 3.29a). Kretanje u
drugom smeru vrši se pod dejstvom povratne opruge. Ulazni otvor
označen je sa C1, a C2 je izlazni otvor kroz koji se
vazduh ispušta u spoljašnju sredinu. Naime, kod pneumatskog pogona,
za razliku od hidrauličnog, radni fluid se ne vraća u rezervoar pa
nema povratnog voda. Kod cilindra dvosmernog dejstva (sl. 3.29b) vazduh pod
pritiskom može da se dovodi i na otvor C1 i na otvor C2.
Tako se može ostvariti sila u oba smera.
Sl. 3.30. Princip rada pneumatskog
cilindra
Šema cilindra sa klipom prikazana je na slici 3.30. Kada se vazduh pod pritiskom pusti kroz otvor C1 klip se brzo pokreće u smeru od A1 ka A2 (udesno na slici 3.30a). Vazduh koji se nalazio u cilindru sa desne strane klipa ističe pri tome kroz otvor C2. Kada klip dođe u neposrednu blizinu položaja A2, istureni deo klipa zatvoriće široki prolaz otvora C2 (sl. 3.30b). Ipak, vazduh nastavlja da ističe kroz uski prolaz otvora. Ovo isticanje kroz uski prolaz je znatno sporije, pa će doći do sabijanja vazduha sa desne strane klipa što će bitno usporiti kretanje klipa. Tako, klip će konačno stići u položaj A2 ali neće udariti velikom brzinom. Ovakvo usporenje bilo je neophodno da bi se izbegao jak udar i oštećenje cilindra. Ako se na otvor C2 stave dopunski prigušivači, može se postići sporije pomeranje klipa u cilindru celim putem kretanja.
Treba, na kraju, spomenuti i neke
komponente koje se po pravilu sreću kod pneumatskog pogona: uređaji
za filtriranje i lubrifikaciju vazduha, prigušivači buke itd.
Prigušivače buke posebno spominjemo jer pneumatski pogon
karakteriše jaka buka koja nastaje prilikom ispuštanja vazduha u
spoljašnju sredinu.
3.7. KOMPENZACIJA
STATIČKOG OPTEREĆENJA
Posmatrajmo laktasti robot
prikazan na slici 3.31. Sada analizirajmo sile koje prave momenat oko pojedinih
zglobova, odnosno proizvode opterećenje zglobova. Na sve delove robota
deluje sila težine što je prikazano strelicama na slici 3.31 i te
sile prave momenat oko zglobova S2 i S3 . Ovo
opterećenje nazivamo statičkom komponentom opterećenja. Pored
sila težine, momenat oko zglobova prave i sile inercije nastale prilikom
kretanja robota. Momenti inercijalnih sila čine dinamičku komponentu
opterećenja.
Sl. 3.31. Statičko
opterećenje laktastog robota
Kako je statička komponenta uvek prisutna to je logično razmišljati kako da se izvrši uravnoteženje, odnosno kako da se kompenzuju momenti nastali usled težina. Jedan načina je metoda kontra težina. Ta ideja je već spominjana i primenjena pri postavljanju motora za pogon šake (vidi sliku 3.5b). Motori za pogon šake postavljaju se sa suprotne strane zgloba lakta. Tako predstavljaju kontratežinu koja delimično uravnotežuje težinu segmenta 3, šake i radnog predmeta. Ovo je svakako korisno, ali s obzirom na težinu motora veći deo statičkog opterećenje oko zgloba lakta ostaje neuravnotežen. Da bi kompenzacija bila potpuna trebalo bi da kontratežina bude dovoljno velika. Međutim, to bi znatno povećalo ukupnu težinu robota, a time i dinamičko opterećenje pri radu. Za slučaj zgloba lakta često se zadovoljavamo ovakvom delimičnom kompenzacijom pa motor mora savladati nekompenzovani deo statičkog opterećenja i ćelo dinamičko opterećenje. To, međutim, nije dobro rešenje u slučaju robota za rad sa većim teretima. Tada se pristupa kompenzaciji pomoću posebnog mehanizma što će biti objašnjeno u sledećoj analizi.
Posmatraćemo zglob lakta (S3).
Sile težina koje prave momenat oko ovog zgloba prikazane su, u nešto
pojednostavljenom slučaju, na slici 3.32. Momenat statičkog
opterećenja sada je:
k
(3.29)
gde je m3 masa segmenta
3, a masa kompletne šake sa radnim
predmetom. Momenat je proporcionalan sinusu ugla q2 + q3,
a to je ugao nagiba segmenta 3 u odnosu na vertikalu. Promena momenta u
zavisnosti od ugla nagiba prikazana je na slici 3.33 punom linijom.
Sl. 3.32. Statičko
opterećenje lakta
Mehanizam za kompenzaciju
prikazan je na sl. 3.34. Ovo je u stvari modifikacija mehanizma prikazanog na
slici 3.14a namenjenog za pogon zgloba 3 odnosno pokretanje segmenta 3.
Obrtanje segmenta 3 prenosi se preko prenosnog lanca L i tako se obrće
disk D. Primetićemo da se disk obrće za isti ugao za koji se segment
3 obrne u odnosu na vetikalu, a to je ugao q2 + q3. Za
obod diska vezan je klip pneumatskog ili hidrauličnog cilindra koji se
naziva kompenzator. Gas ili ulje u cilindru vrši pritisak na klip i
proizvodi silu kompenzacije S3. Ova sila pravi kontramomenat oko
osovine diska. Kontramomenat se preko lanca prenosi do zgloba lakta i
poništava momenat težine segmenta 3 i šake.
Sl. 3.33. Promena momenta
opterećenja i momenta kompenzacije u zavisnosti od ugla nagiba
Razmotrimo sada jedan specijalni slučaj. Pretpostavimo da je obezbeđen konstantan pritisak u cilindru, bez obzira na pomeranje klipa. Ovo je približno tačno kod hidrauličnog cilindra vezanog za hidraulični akumulator jer je promena zapremine radnog gasa uočljivo manja od ukupne zapremine gasa. Spomenimo da u slučaju pneumatskog cilindra (punjenog određenom količinom gasa) ovo ne važi jer se pri sabijanju gasa povećava pritisak.
Zadržaćemo se na
objašnjenju pomenutog specijalnog slučaja. Rekli smo da je u cilindru
stalan pritisak i da će sila S3 kojom deluje klip biti
takođe stalna bez obzira na položaj robota. Momenat kompenzacije Mk3
biće:
(3.30)
Sa slike (3.34b) vidimo da se pri
obrtanju segmenta 3, a time i diska D menja krak sile kompenzacije označen
na slici sa d. Može se pokazati da se krak d3 menja po zakonu:
(3.31)
a momenat kompenzacije onda po
zakonu:
(3.32)
Sl. 3.34. Kompenzacija zgloba
lakta
Ova promena momenta kompenzacije u
zavisnosti od ugla q2 + q3 prikazana je na slici 3.33
isprekidanom linijom. Sa slike 3.33 vidimo da momenat statičkog
opterećenja (puna linija) i kontramomenat usled kompenzacije ne mogu
potpuno da se ponište. Podešavanjem pritiska u kompenzacionom
cilindru, a time menjajući silu S3, postižemo što
bolje poklapanje ova dva grafika. Pošto su momenti suprotnih smerova,
vidimo da će se u velikoj meri poništiti. Tako će motoru
preostati da savlada samo manji deo statičkog opterećenja (tamo gde
je ono veće od kompenzacije, a to je deo I) ili pak da savlada višak
kompenzacije (tamo gde je ona prevelika i veća od statičkog
opterećenja - deo II).
Sl. 3.35. Statičko
opterećenje ramena.
Prelazimo na analizu problema
kompenzacije statičkog opterećenja ramenog zgloba S2.
Posmatraćemo zglob S2 i sile težina koje proizvode
statičko opterećenje oko ose zgloba (sl. 3.35). Masa segmenta 2 je m2.
Ako zamislimo razdvajanje segmenata 2 i 3 u zglobu S3, tada dejstvo
segmenta 3 na segment 2 posmatramo preko sile Fs3 koja je jednaka:
(3.33)
i momenta statičkog
opterećenja lakta koji je dat izrazom (3.29). Ovo je prikazano na slici
3.35(b). Sada je statičko opterećenje ramena S2:
Ovde treba uočiti dva
slučaja. Prvi nastupa onda kada nije uvedena kompenzacija lakta
k
(3.34)
S3, a drugi ako je ova
kompenzacija uvedena. U prvom slučaju izraz (3.34) važi u celosti i
takav momenat ramena teško se može poništiti kontramomentom
kompenzacije u ramenu. U drugom slučaju kompenzacija poništava najveći
deo momenta Ms3 pa se samo njegov mali deo prenosi na segment 2. Ako
bi pojednostavili smatrajmo da je poništavanje u laktu potpuno i tada se u
izrazu (3.34) neće pojaviti Ms3 a izraz će postati:
(3.35)
iz čega sledi da je momenat
statičkog opterećenja ramena proporcionalan sinusu ugla q2.
U daljoj analizi zadržaćemo se na ovom slučaju. Ostaje
činjenica da je statičko opterećenje lakta potpuno kompenzovano.
Sl. 3.36. Kompenzacija
ramenog zgloba
Matematički gledano, postupak je isti kao i u slučaju kompenzacije lakta. Ako bismo posmatrali konstruktivno, rešenje je ovde mnogo jednostavnije jer nije potreban nikakav prenosni mehanizam. Kompenzacioni cilindar vezuje se za segmente 1 i 2 na način kako je prikazano na slici 3.36.
Opterećenja data izrazima
(3.29) i (3.35) i kompenzacije prikazane na slikama 3.34(b) i 3.36(b) dovode do
zaključka da je problem kompenzovanja opterećenja ramena
matematički sličan problemu koji smo obrađivali pri kompenzovanju
lakta, samo što se u slučaju ramena pojavljuje ugao q2, a
u slučaju lakta ugao q2 + q3. Sledi da za momenat
kompenzacije u ramenu dobijamo izraz:
(3.36)
gde je S2 sila klipa koji vrši kompenzaciju (sl. 3.36).
Ako bismo opterećenje Ms2
i kontramomenat Mk2 prikazali grafički dobili bismo dijagrame
kao na slici 3.33, s tim što bi u ovom slučaju momenti zavisili samo
od ugla q2. Podešavanjem pritiska u kompenzacionom cilindru
menjamo silu S2, te tako postižemo približno poklapanje
ovih dijagrama. U tom slučaju najveći deo statičkog
opterećenja ramena poništen je kompenzacijom.